SATTVA Duinkerken 62, 3771CZ, Barneveld +31 (0)6 - 54 94 5208 info@lifecoach-massage.nl http://www.lifecoach-massage.nl/_db/style/logo.png
SATTVA
Stress is spanning of druk. Er is gezonde en ongezonde stress. Gezonde stress helpt grote prestaties te leveren. Ongezonde stress werkt blokkerend en ontregelend.
Stress 2017-03-21 12:23:39 SATTVA http://www.lifecoach-massage.nl/_db/style/logo.png www.lifecoach-massage.nl

Stress

woensdag 1 maart 2017

Stress is alle soorten spanning of druk, zowel van buitenaf als die van binnenuit. Daarbij bestaat er gezonde en ongezonde stress. Gezonde stress kenmerkt zich doordat het je helpt om grote prestaties te leveren. Het maakt je alert en scherp zodat je sneller en beter reageert op de situatie, bv. het houden van een speech. Negatieve stress werkt blokkerend en ontregelend, het geeft een onbehaaglijk gevoel, brengt je uit balans en is juist prestatieverminderend. Bij gezonde stress volgt daarop ook weer ontspanning. Dus spanning en ontspanning wisselen elkaar af.

Stress is in deze tijd onvermijdelijk. Er komt zoveel informatie op ons af via de social media, we moeten deadlines halen, multi tasken, veel mensen hebben financiële problemen, hoge werkdruk, scholieren hebben last van examenstress, ouderen hebben last van eenzaamheid, electro-stress door straling van GSM, mobieltjes etc.

Zo'n 70 tot 80% van alle bezoeken aan de huisarts hangen samen met stress of door stress-gerelateerde klachten. Mensen die zich langdurig ongerust maken en tobben hebben 4,5 maal zoveel kans op een hartaanval en beroerte. De economische kosten die ontstaan door stress zijn gigantisch, denk aan ziekteverzuim, productiviteitsverlies, ongelukken en verzekeringspremies en – uitkeringen.

Naar verwachting wordt chronische stress in 2020 volksziekte nr. 1. Het percentage jongeren dat voor hun 30e jaar al burn-out-klachten heeft, is opgelopen tot 12%. Dat dit met stress te maken heeft, ligt voor de hand. Maar ook bij depressie speelt chronische stress een meestal niet bekende en daardoor onverwacht grote rol. In Nederland slikt nu al 10% van de beroepsbevolking anti-depressiva: meer dan 1 miljoen mensen.

 

Wat zijn de symptomen van stress?

Gespannen spieren van nek, schouders, rug, hartkloppingen, hoge bloeddruk, hoofdpijn/migraine, darmkrampen, maagklachten, eetbuien of juist een gebrek aan eetlust, oververmoeid, lusteloosheid, prikkelbaarheid, snel overstuur, huilbuien, slapeloosheid, malende gedachtestroom, geheugen- en concentratie problemen, het mijden van sociale contacten, slecht immuunsysteem, somber, depressief, angstig. Dus dat is nogal wat!

De balans tussen belasting en belastbaarheid is verstoord.

 

Kenmerken van mensen die een burn-out krijgen

Mensen die een burn-out krijgen zijn vaak perfectionistisch en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Vanuit onzekerheid zijn ze bang om te falen, willen overal de controle over hebben en hebben moeite met nee-zeggen.

 

Wat kun je er tegen doen?

Gezonde voeding is natuurlijk heel belangrijk. Veel groenten en fruit zijn belangrijk vanwege de hoge dosis anti-oxidanten die zorgen dat je beter kunt presteren en je goed in je lijf voelt. Voldoende magnesium kalmeert de zenuwen en ontspant de spieren. Zink kan neerslachtigheid verminderen. B12 is belangrijk voor een gezond zenuwstelsel en verbetert de concentratie en het geheugen en vermindert vermoeidheid. B6 gaat slapeloosheid tegen en helpt tegen nervositeit. Omega 3 vetten doet veel goeds voor je weerstand en je hersenen. Verder kan je denken aan passiflora-complex (van Vogel) bij nervositeit overdag. Het kalmeert het zenuwstelsel.

Belangrijk is om tussendoor momenten van ontspanning te nemen. De trend van tegenwoordig is dat er veel mensen zijn die aan yoga doen. Ook mediteren is een goede manier om te ontspannen. Muziek luisteren. Of zo maar voor je uit staren, geen input, geen output, even niks.

Zorg voor voldoende beweging, een wandeling in de natuur of zoek een actieve vorm van sport die bij je past, zoals hardlopen en fietsen. Dergelijke vormen van lichaamsbeweging kunnen de aanmaak van de neurotransmitters endorfine, dopamine en serotonine stimuleren. De eerste 2 kun je zien als een natuurlijke feel good drug, de derde regelt je dag- en nacht ritme en geeft je ook een prettig gevoel.

Zoek een hobby of andere bezigheid wat je leuk vind. Ga lekker een dagje naar de sauna of laat je masseren.