SATTVA Duinkerken 62, 3771CZ, Barneveld +31 (0)6 - 54 94 5208 info@sattvapraktijk.nl https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png
SATTVA
Leren mediteren in 1 minuut.
2017-10-04 12:14:22 SATTVA https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png www.sattvapraktijk.nl

In 1 minuut leren mediteren

zondag 17 september 2017
In 1 minuut leren mediteren

In 1 minuut leren mediteren

 

De vakantie is voorbij en voordat je het weet zit je weer in een ratrace. Je excuus is natuurlijk dat je gewoon geen tijd hebt. Maar er zijn vast door de dag heen momentjes dat je even tot rust kan komen. Al is het maar tussen de bedrijven door dat je even gaat zitten.

Bijvoorbeeld voordat je ’s ochtends de deur uitgaat even 1 minuutje zitten. Hou het simpel, gewoon je ogen sluiten en wees met je aandacht bij je ademhaling. Volg de ademhaling en verder niets. Hoe voelt dat? Het is nog aan het begin van een dag dus je voelt misschien dat je nog op gang moet komen en niet al teveel gestrest bent.

Maar ook door de dag heen als je even een kopje koffie of thee haalt. Neem even 1 minuutje de tijd om aandachtig te zijn tijdens het drinken van je koffie of thee.

Of als je naar de wc gaat. Dit is een goed moment om even een pauze te hebben in je hoofd. Ga weer even naar je ademhaling en ontspan.

Of als je in de auto zit, in de file, hét moment om te mediteren. Alhoewel je natuurlijk wel op de weg moet blijven letten! Maar ook met je ogen open kun je mediteren.  Een uiterst geschikt moment om opmerkzaamheid te oefenen. Meestal zijn we met onze gedachten gericht op alles behalve wat we op dit moment doen en ervaren.

En zijn er wel meer pauzemomentjes.

Het wachten in de wachtkamer van de tandarts bijvoorbeeld is een uitstekend moment om kalmte te ervaren en te bewaren.

Of als je eet, eet dan met aandacht. Proef wat je eet. Door even de tijd te nemen voor je maaltijd zal je spijsvertering ook rustiger en beter verlopen.

En als je dan ’s avonds in je bed ligt, voel dan even hoe je lichaam zich ontspant voordat je in slaap valt. Hierdoor zal je ook dieper en meer ontspannen slapen waardoor je de volgende ochtend weer fit en vol energie opstaat.

Want 1 minuutje mediteren doet al wonderen.