SATTVA Duinkerken 62, 3771CZ, Barneveld +31 (0)6 - 54 94 5208 info@sattvapraktijk.nl https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png
SATTVA
Wil jij weten hoe je op een verantwoorde manier kunt afslanken, zonder jojo-effect? Lees dan snel mijn blog met 5 handige afslanktips!
2018-03-10 10:06:41 SATTVA https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png www.sattvapraktijk.nl

5 tips om op een gezonde manier af te slanken

vrijdag 2 maart 2018
5 tips om op een gezonde manier af te slanken

Alhoewel het buiten nog ijzig koud is, is de meteorologische lente al begonnen. Misschien heb je ook weer plannen deze lente gezonder te gaan eten en af te vallen. Je kunt je alvast voorbereiden zodat je straks aan de slag kunt. Daarom heb ik voedingsdeskundige Jasper Alblas uitgenodigt om hierover zijn kennis met ons te delen.  Hij heeft verschillende receptenboeken geschreven. Van 26-29 maart kan je het Afslank Pro pakket tegen 15% korting bestellen. Kijk voor meer info op https://www.jasperalblas.nl

Hieronder volgen zijn 5 tips om op een gezonde manier af te slanken.

Je gewicht heeft een grote invloed op je gezondheid en kwaliteit van leven. De laatste jaren hebben vele populaire crashdiëten en dieettrends bij veel mensen voor verwarring gezorgd omtrent het behalen van een gezond gewicht. Dit soort diëten pretenderen gezond te zijn maar veroorzaken enkel een jojo-effect en meer overgewicht. Ze veroorzaken daarnaast een tekort aan voedingstoffen in je lichaam en zijn niet duurzaam.

Gelukkig is er steeds meer bekend over voeding en weten we steeds beter waar het lichaam echt behoefte aan heeft. Als je gezond gaat eten en je lichaam gaat voeden met dat wat het echt nodig heeft, zal je lichaam zich daar vanzelf op aanpassen. Als je overgewicht hebt, betekent het dat je gaat afvallen op een rustig tempo.

Een gezond gewicht verbetert je leven op verschillende aspecten. Je verkleint de kans onder andere op hartziekten, kanker en chronische ziekten. Wil jij weten hoe je op een gezonde manier kunt afslanken? Pas dan de volgende afslanktips toe!  

1. Onbewerkt eten
Bewerkte voedingsmiddelen bevatten weinig tot geen gezonde voedingsstoffen. Dit worden ook wel “lege” calorieën genoemd. Dit is belastend voor je lichaam en totaal niet gezond. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat bewerkte voedingsmiddelen overeten stimuleert.

Onbewerkte voedingsmiddelen zijn vrij van toegevoegde suikers, vetten, natrium, e-nummers en conserveringsmiddelen. Het lichaam heeft zo veel mogelijk gezonde voedingsstoffen nodig om alle processen in het lichaam goed te laten verlopen. Heeft jouw lichaam tekorten aan vitaminen en mineralen door dat je lange tijd verkeerd hebt gegeten? Dan zal het afslanken belemmerd worden.

Daarnaast worden suikers uit bewerkte voedingsmiddelen snel verteerd. Dit leidt tot een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Je lichaam slaat deze suikers op als vetten, waardoor je een grote kans hebt op het ontwikkelen van overgewicht.

Ga eens bij jezelf na of je gezond eet. Neem je 400 gram groenten per dag? En eet je voldoende gezonde vetten en eiwitten? Zo niet, pas dan je voedingspatroon zodat je op een gezonde manier gewicht kunt gaan verliezen.

Eet zo onbewerkt en puur mogelijk. Verwijder alles uit pakjes, bakjes en zakjes uit je kastjes en laat je voedingspatroon hoofdzakelijk bestaan uit vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, oliën, groenten en fruit.

2. Koolhydraatarm eten
Tegenwoordig is voor de meeste mensen een koolhydraatrijk voedingspatroon heel normaal. Voedingsmiddelen met een grote hoeveelheid aan snelle koolhydraten zoals aardappelen, rijst, pasta en brood worden dagelijks gegeten. Maar wist je dat een teveel aan koolhydraten de kans op overgewicht stimuleert? Snelle koolhydraten zorgen voor een schommeling in je bloedsuikerspiegel, met als gevolg vetopslag.

Quinoa, zoete aardappelen, havermout en boekweit zijn voedingsmiddelen met langzame koolhydraten. Dit betekent dat deze koolhydraten langzaam verteerd worden en je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Een stabiele bloedsuikerspiegel stimuleert een verzadigd gevoel en voorkomt eetbuien. Om je vetverbranding te stimuleren is het aan te raden om maximaal 1 portie langzame koolhydraten per dag te eten. Dat lijkt misschien weinig, maar dat is meer dan voldoende. Daarnaast krijg je natuurlijk nog koolhydraten binnen omdat je veel groenten en een stuk fruit per dag eet.

Vermijd het eten van snelle koolhydraten en begin vandaag nog met koolhydraatarm eten. Laat pasta, rijst, brood en aardappelen achterwege en je zal merken dat je zonder moeite wat kilo’s verliest en meer energie gaat ervaren. Ook is de kans groot dat je dieper slaapt en je stoelgang verbetert. Deze signalen van je lichaam geven aan dat je gezond bezig bent en dat deze manier van eten klopt bij wat goed is voor je lichaam. Een crashdieet volgen omdat je af wilt vallen wordt op deze manier overbodig.

3. Drink smoothies
Wanneer je de juiste ingrediënten gebruikt zijn smoothies zeker geschikt om op een gezonde manier je vetverbranding te stimuleren. Ze zitten vol met vezels, vitamines, mineralen, gezonde vetten en eiwitten. Daarnaast bevatten ze amper calorieën, dit betekent dat je vetverbranding een boost krijgt wanneer je ze regelmatig toevoegt aan je eetpatroon.

In een smoothie kan je grote porties groenten verwerken. Je vitamine en mineralen inname wordt hierdoor gestimuleerd. Door je lichaam te voeden met de benodigde vitaminen en mineralen breng je je lichaam in balans. En omdat smoothies licht verteerbaar zijn geven ze je ook nog eens enorm veel energie.

Let op! Voeg niet te veel fruit toe aan je smoothie, 1 stuk fruit is voldoende. Maak je smoothie meer vullend door het toevoegen van een natuurlijke hennep eiwitpoeder, noten, zaden, pitten, avocado of havermout. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel relatief stabiel. Door het drinken van voedzame smoothies stimuleer je een verzadigd gevoel, voorkom je eetbuien en slank je op een gezonde manier af. Drink er het liefst elke dag één en maak het onderdeel van jou gezonde eetpatroon.

4. Vermijd stress
Ervaar je veel stress? Dan is het belangrijk om daar verandering in aan te brengen. Het bevordert namelijk eetbuien en verhoogt de productie van het stresshormoon cortisol in je lichaam. Dit stresshormoon kan vetopslag in je buik bevorderen. Te veel stress kan op deze manier overgewicht stimuleren en gewichtsverlies erg moeilijk maken.

Het lijkt soms misschien alsof je weinig controle hebt over stress in je leven. Maar onderzoek wijst uit dat het leren omgaan met stress, gewichtsverlies kan bevorderen. Hierbij werd gebruik gemaakt van onder andere yoga en ademhalingsoefeningen.

Om succesvol af te vallen en op de lange termijn op gewicht te blijven, is het belangrijk om je gevoelens en gedrag te begrijpen. Yoga kan je reactie op stress verbeteren en zorgen voor meer ontspanning, waardoor je beter in staat zal zijn om de juiste voedingskeuzes te maken. Op deze manier wordt het voor jou een stuk makkelijker om gezond te eten en af te slanken.

Onderzoek of yoga voor jou een manier is om te ontspannen en doe het bij voorkeur 2 a 3 keer per week.


5. Beweeg
Wil jij een gezond lichaam extra stimuleren? Beweeg dan dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief. Uit onderzoek is gebleken dat dit je gewichtsverlies stimuleert, dat het zorgt voor sterke botten en een stabiele bloedsuikerspiegel.

Door je spieren te bewegen verbruik je extra glucose en verminder je suikerpieken in je bloed. Dus kom in beweging! Ga een stuk wandelen, pak een springtouw, ga een rondje fietsen of loop de trap een paar keer op en neer. Naast normale bloedwaarden zorgt dit ook nog eens voor extra ontspanning waardoor je twee vliegen in één klap vangt.

Als je bovenstaande tips toepast geef je je lichaam waar het behoefte aan heeft en hoef je nooit meer op crashdieet om voor altijd van je overtollige kilo’s af te zijn. Wacht dus niet langer, denk er niet teveel over na maar begin gewoon met gezond eten. Over een maand wil je niet meer anders!