SATTVA Duinkerken 62, 3771CZ, Barneveld +31 (0)6 - 54 94 5208 info@sattvapraktijk.nl https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png
SATTVA
Dit jaar bestaat Sattva Praktijk maar liefst 25 jaar. Om deze mooie mijlpaal vieren, volgen hieronder maar liefst 25 tips die de gezondheid verbeteren!
2021-10-11 10:28:09 SATTVA https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png www.sattvapraktijk.nl

25 gezondheidstips

zaterdag 9 oktober 2021
25 gezondheidstips

25 gezondheidstips

Dit jaar bestaat Sattva Praktijk maar liefst 25 jaar. In die jaren zijn er velen geholpen via één van de behandelingen en zijn er ook al vele tips gedeeld. Om deze mooie mijlpaal vieren, volgen hieronder maar liefst 25 tips die de gezondheid verbeteren! Veel leesplezier én gezondheid toegewenst!

1. Voor het helen van jezelf en anderen. Hoʻoponopono (ho-o-pono-pono) is een oude Hawaïaanse manier van verzoening en vergeving. Ho’oponopono is een samengesteld woord. Ho’o betekent ‘iets in gang zetten of doen’, gevolgd door het woord pono, dat staat voor ‘goed of correctheid’.Telkens wanneer iets je stoort, wanneer iets op je zenuwen werkt, wanneer je je het liefst zou omdraaien en weglopen en vooral wanneer iemand bij je op ‘de rode knop’ drukt, zeg dan in gedachten de volgende zinnen: ‘Het spijt me. Vergeef me, alsjeblieft. Ik houd van je. Dank je wel.’Ho'oponopono is liefde in actie en de leukste en snelste weg naar de oorsprong van het leven. De basis: iedereen is met elkaar verbonden, ondanks gevoelens van onthechting of eenzaamheid. En er zijn maar vier zinnen nodig om tot jezelf en tot elkaar te komen:Met behulp van Ho'oponopono leer je moeilijke relaties en gebeurtenissen uit het verleden, maar óók onvoorwaardelijke liefde te accepteren. Zo kun je nare situaties ombuigen in leerzame ervaringen. Deze vier zinnen werken als een soort mantra of magische formule, ze vormen een soort meditatie. Ze werken dwars door ruimte en tijd, voorbij oorzaak en gevolg, en richten zich rechtstreeks tot je hogere zelf, je onbewuste en je waakbewustzijn. In korte tijd bereiken ze innerlijke vrede bij je en vervangen ze disharmonie door harmonie. Je beweegt je van scheiding naar eenheid.

2. Serotonine - het gelukshormoon. Serotonine is een neurotransmitter met een overwegend stimulerende werking, die invloed heeft op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, orgasme en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Er zijn 5 manieren om een serotonine tekort aan te vullen:
- Voldoende daglicht of lichttherapie.
- Beweeg voldoende.
- Eet gezond, vooral voedingsmiddelen waar tryptofaan in zit wat serotonine aanmaakt zoals: eieren, kaas, ananas, zalm, tofu, noten en zaden, kalkoen, bruine rijst, pompoen en sesamzaadjes.
- Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden.
- Eventueel kun je serotonine aanvullen met supplementen zoals: niacine (vitamine B3),5-HTP (aminozuur), melatonine (hormoon), visolie (omega 3 vetten), magnesium, passiebloem, sint-janskruid, vitamine B3 en B6.

3. In 10 minuten schouders en nek ontspannen door deze yogaoefeningen.

4. Luister naar Bodymusic van Nico van Diemen. Vooral de trilling van no 11 schijnt de hoogste te zijn welke een mens kan aannemen. Het kan enorm helpen om de liefde voor jezelf te vergroten en tot volledige overgave te komen.

5. Heb je klachten v.w.b. je gezondheid? Vraag dan aan Lichtmeester St. Germain om het Violette Vuur om je heen te zetten. Lichtmeester Saint Germain (ca. 1710-1784) was een zeer kleurrijk figuur in zijn tijd als graaf van Saint Germain, zijn laatste incarnatie en de naam waarmee hij nu nog bekend is. Hij was een zeer mysterieuze persoon van wie vele verhalen in omloop waren. Een meester in de alchemie. Hij werkt met het Violette Vuur. Het helpt je bij het transformeren van lagere energieën en zelfs het transmuteren van die energieën in die van je hogere delen, je Hoger Zelf of Godzelf/IK BEN Aanwezigheid.

6. Hier word ik nou blij van! Wat een fantastische vent is die Bobby McFerrin. Dit keer samen met Richard Bona.

7. Transformational Breathing maakt gebruik van een specifiek adempatroon dat weggedrukte trauma's opruimt, het fysieke revitaliseert en emotionele en mentale trauma’s op celniveau transformeert. De adem laat stress, onderdrukte of onverwerkte emoties, negatieve gedachten of overtuigingen en trauma’s uit het verleden uit je onderbewuste omhoogkomen en als je er dan “doorheen” ademt, lost de herinnering aan die gedachte, emotie, of dat idee eenvoudig uit je celgeheugen op. Vervolgens wordt hier dan heel bewust het zaadje van de gewenste positieve intentie geplant, zodat je die intentie nu en continu als waarheid aan gaat nemen. Dit zorgt voor acceptatie, integratie en transformatie van al je belemmeringen en klachten en brengt je naar je kernkwaliteiten en naar eenheid. Zo sta je meer ontspannen, blij en in je kracht in het leven.

8. Gayatramantra - de krachtigste mantra die er bestaat. Het zingen van de Gayatri Mantra beïnvloedt het fysieke lichaam, zuivert het emotionele lichaam, en brengt je bij je hartsgevoel.Het is een mantra voor vrede en wijsheid voor iedereen. 
Door: Deva Premal / Omkara / Vindavan

9. Zit je veel in je hoofd en tollen de gedachten door je hoofd? Dit is een hele simpele oefening. Ga op de grond liggen, tapijtje mag, maar geen kussen onder het hoofd. Spreid daarbij je armen voor totale overgave. Zo is je hoofd direct verbonden met de aarde, ook al woon je in een flatje. Het werkt als een tierelier!

10. Een eenvoudig, krachtig gebed in uitdagende tijden. In deze prachtige video stelt Mooji de zorgen en angsten aan de orde waarmee velen geconfronteerd worden in de huidige wereldwijde crisis.

11. Drink veel water! Bij stress, hoofdpijnklachten en nek-, schouderklachten helpt water bij het afvoeren van afvalstoffen. In veel gevallen zal je merken dat je klachten meteen verminderen.

12. Slaapoefening. Heb je moeite om in slaap te komen? Veel mensen hebben slaapproblemen (slaapdeprivatie). Deze problemen kunnen het dag- en nachtritme ernstig verstoren en leiden tot (over)vermoeidheid. De oorzaken kunnen fysiek, situationeel en psychologisch van aard zijn. In deze video worden tips gegeven om de nachtrust te verbeteren. 

13. Neem eens een smoothie met Supergreens. Dan wel graag een biologische versie. Die van Biotona bijvoorbeeld. Deze Supergreens is een superieur mengsel met enkel de beste biologische en groene raw superfoods! Het mengsel bestaat uit 100% biologische tarwegras-, havergras-, luzernegras-, kamut khorasangras- en gerstegrassap. Daarnaast bestaat deze mix ook uit chorella en spirulina, welke rijk zijn aan proteïnen. Bevat verder gevriesdroogd poeder van broccoli, kale en spinazie, zeewieren, matcha, waterkers en de bladeren van moringa oleifera. Voeg dit toe aan een smoothie van vruchten of water. Het werkt ontgiftend en ondersteunend voor het afweersysteem.

14. Nog eens 25 gezondheidstips; ontvang het gratis e-book.

15. Glimlach en voel je happy! Door simpelweg te glimlachen schijn je dopamine aan te maken. Dopamine is ook een gelukshormoon. Het heeft invloed op je bewegingscontrole, het werkt bij aan het denkproces, plannen en doelgericht handelen en het draagt een steentje bij aan emoties en motivatie. Verder kan je je dopamine op peil houden door:

  1. Minstens een uur per dag te bewegen of sporten
  2. Fruit eten: vooral appels, bananen en aardbeien stimuleren dopamineaanmaak
  3. Pure chocolade eten (minstens 70% cacao, en niet te veel)
  4. Amandelen  eten, of andere noten en zaden
  5. Vis eten (omega-3 stimuleert dopamine)
  6. Eiwitrijk voedsel nuttigen
  7. Voldoende slapen (minstens 8 uur per nacht)

16. Met behulp van Emotional Freedom Technique (EFT) leer je hoe je negatieve overtuigingen, emoties, gevoelens en nog veel meer kunt loslaten. Het is een combinatie van eeuwenoude Chinese geneeswijzen en moderne psychologie.

17. Om je hart te helen luister naar deze Guided meditation over Selflove van Mei Jan.

18. Behoefte aan rust en om even tot jezelf te komen? Dan is een retraite in de natuur misschien iets voor jou.

19. Rustgevende meditatie, rust in je hoofd. Meditation moments door Michael Pilarczyk.

20. Er zijn aanwijzingen dat de Schumann-resonantie, een elektromagnetische trilling in de atmosfeer, een rol speelt bij genezing en gezondheid. 100% Pure Schumann Resonantie voor Gronding, Stabiliteit en Welzijn.

21. Veel last van stress en kom je maar niet tot rust? Neem Passifloracomplex van Vogel. Dit is een fytoproduct, d.w.z. afkomstig van planten en is dus natuurlijk. De werkzame stoffen zijn: passiebloem, citroenmelisse, valeriaan en ignatiusboom en is niet verslavend.

22. Bachremedies - probeer ook eens één van de 39 Bachremedies bij psychische klachten zoals; angst, jaloezie, wanhoop, neerslachtigheid, onzekerheid, besluiteloosheid, hebzucht, hoogmoed, paniek en shock.

23. Sedonamethode - een methode om los te laten. "Ik wil wel loslaten, maar hoe?" Het werken met deze techniek is een omslag in denken. Het belangrijkste element van deze benadering is dat je een fundamenteel andere verhouding krijgt met je eigen werkelijkheid: Door het verzet tegen pijn, ziekte, geldgebrek, angst, alleen zijn enz, los te laten, krijgen deze zaken minder grip op ons. Onze verhouding met wat er is, verschuift van vechten tegen, naar deelnemen aan. Je leven verandert van 'moeite doen om te overleven' in steeds meer 'het ervaren van je stroom'.

24 25 tips om 100 jaar oud te worden. 

25. Is je lichaam verzuurd? Dit is een heel effectieve, snelle en goedkope manier om je lichaam te ontgiften d.m.v. de Wim Hof-ademhaling.