SATTVA Duinkerken 62, 3771CZ, Barneveld +31 (0)6 - 54 94 5208 info@sattvapraktijk.nl https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png
SATTVA
Fruit vermindert de kans op hart- en vaatziekten en verlaagt het risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.
2017-11-14 13:10:15 SATTVA https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png www.sattvapraktijk.nl

Fruit is gezond

maandag 1 mei 2017
Fruit is gezond

Fruit is gezond

Vooral tijdens de zomer is fruit een heerlijke dorstlesser en een goed alternatief voor een ijsje. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Het advies is om minimaal 2 porties (200 gram) fruit per dag te eten en fruit. Het liefst natuurlijk wel biologisch fruit. Vaak kan je het fruit dan met schil en al opeten. Vooral in de schil zitten veel voedingsstoffen.

Vervang echter fruit niet voor vruchtensappen omdat er dan weer erg veel koolhydraten (suikers) inzitten zonder de voedingsvezels van de vrucht. Hierdoor krijg je weer een verhoging van het lichaamsgewicht en een groter risico op diabetestype 2.

  Voedingsstoffen

Fruit levert weinig calorieën en voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels. Fruit levert ook koolhydraten. Daarnaast bevat fruit een groot aantal bioactieve stoffen, zoals caratenoïden,  lypocenen en flavonoïden. Fruit bevat ook zuren en suiker. Avocado is een van de weinige vruchten die relatief veel vet en dus ook veel calorieën bevatten. Het zijn echter wel de onverzadigde vetten, dus de gezonde vetten.  

De hoeveelheden voedingsstoffen verschillen erg tussen de verschillende fruitsoorten. Ook binnen dezelfde soort kunnen verschillen bestaan. Afhankelijk van het ras, het seizoen, bodem, bemesting en klimaat kunnen de hoeveelheden voedingsstoffen variëren. Er zijn geen aanwijzingen dat biologisch geteeld fruit meer voedingsstoffen bevat.

  • Vitamine C zit vooral in  zwarte bessen, papaja, kiwi, citrusfruit en aardbeien. Appels bevatten weinig vitamine C. Vruchten in blik of glas bevatten meestal weinig vitamine C. Ongeveer 16% van de gemiddelde hoeveelheid vitamine C die iemand binnenkrijgt komt uit fruit. Gedroogd fruit bevat geen vitamine C. Vitamine C gaat namelijk verloren bij het drogen. Wel bevat het de andere voedingsstoffen uit fruit, maar ook veel suiker. 
  • Foliumzuur (vitamine B11) is nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Foliumzuur is voor ongeveer 6% van wat de Nederlander gemiddeld binnenkrijgt afkomstig uit fruit. Aardbeien en sinaasappel bevatten veel foliumzuur. 
  • Kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk. Het zit vooral in banaan, krenten en rozijnen. In appel zit niet zo veel kalium, maar omdat we deze vrucht veel eten, is het toch een belangrijke kaliumbron. Ongeveer 7% van het kalium dat de Nederlander gemiddeld binnenkrijgt, is afkomstig uit fruit. 
  • Koolhydraten leveren energie. Fruit levert dit vooral in de vorm van suiker. Daarnaast bevatten sommige fruitsoorten wat zetmeel, zoals bananen. Ongeveer 10 tot 15% van het gewicht van fruit bestaat uit suiker. Er zijn uitzonderingen. Zo bevat citroen minder dan 1% suiker en de dadel meer dan 60%. Groente en fruit leveren samen 5% van de hoeveelheid energie die de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt. Groenten zijn goed voor 3%. Uitgelekt fruit op sap uit blik of glas levert weinig extra suiker. Uitgelekt fruit op siroop uit blik of glas levert over het algemeen wel extra suiker. 
  • Fruit is een goede bron van voedingsvezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking. In Nederland is fruit gemiddeld goed voor ongeveer 11% van de totale hoeveelheid voedingsvezel die iemand binnenkrijgt. 
  • Fruit bevat een groot aantal bioactieve stoffen. In principe kan ons lichaam zonder deze stoffen, maar mogelijk spelen ze wel een rol bij de gezondheidseffecten van groente en fruit.

  Superfruit

Granaatappels, goji-, de bosbes en açai-bessen bevatten veel antioxidanten en worden daarom vaak 'superfruit' genoemd.Wetenschappers zeggen dat de gezonde werking van fruit vooral komt door de combinatie van stoffen die in fruit zitten, niet alleen door antioxidanten. Elke soort fruit heeft een eigen combinatie van gezonde stoffen. Juist door te variëren zorg je dat je al die stoffen binnen krijgt. Daarom is het onverstandig om bijvoorbeeld alleen nog maar bosbessen te eten.