SATTVA Duinkerken 62, 3771CZ, Barneveld +31 (0)6 - 54 94 5208 info@sattvapraktijk.nl https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png
SATTVA
Hoe pak je slaapproblemen aan.
2019-08-24 15:07:15 SATTVA https://www.sattvapraktijk.nl/_db/style/logo.png www.sattvapraktijk.nl

10 tips om lekker te slapen

zaterdag 1 juli 2017
10 tips om lekker te slapen

Lekker slapen

Iedereen heeft wel eens moeite om in slaap te komen of wordt halverwege de nacht wakker en komt niet meer in slaap. Je voelt je dan de volgende dag gebroken en komt moeizaam de dag door.

Hierbij wat tips op lekker te slapen:

1. Zorg dat je slaapkamer koel is.

Lucht je kamer overdag of zet ’s nachts je raam op een kier. Zorg voor voldoende frisse lucht.

Mocht je zomers last hebben van de warmte, neem dan een ventilator. Als je die niet hebt neem dan een bakje met een koelelement en leg daar een nat washandje op. Mocht je tijdens de nacht wakker worden, verfris jezelf dan met dit koude washandje.
Heb je last van warme voeten – zoals veel vrouwen in de overgang -, smeer dan mentholcrème op je voeten.

2. Donker maakt slaperig

Zo langzamerhand weet iedereen wel dat het blauwe licht van een mobieltje of tablet niet goed is om te gebruiken voordat je gaat slapen. Als het donker wordt zorgt je pijnappelklier voor de afgifte van melatonine, een hormoon die zorgt dat je kunt slapen. Zorg dus ook voor donkere gordijnen of gebruik een oogmasker.

3. Ontstoor je slaapkamer

D.w.z. geen tv op je kamer maar liever ook geen wekkerradio maar neem een wekker op batterijen. Kijk ook of je niet dicht bij een stopcontact ligt. Straling door elektriciteit verstoort je energie en houdt je wakker. 

4. Drinken

Drink niet teveel voordat je naar bed gaat anders moet je er regelmatig uit in de nacht.
Drink in de avond eventueel een kopje thee van kamille of valeriaan.
Geen alcoholische dranken, die maken dat je moeilijk in slaap komt of halverwege de nacht wakker ligt.
Koffie natuurlijk ook niet. Wees ook overdag matig met koffie – niet meer dan 3 kopjes. Sommige mensen moeten hun koffiegebruik helemaal schrappen – helaas.

5. Overdag in beweging

Zorg dat je overdag in beweging bent zodat je lichaam moe is als je wilt gaan slapen. Vooral lekker in de frisse buitenlucht bezig zijn maakt dat je makkelijker in slaap valt.

6. Ga op tijd naar bed

De uren voor middernacht tellen dubbel, dus profiteer hiervan! Moet je op tijd eruit – dan ook op tijd erin. 

7. Breng je hoofd tot rust

Als je ligt te malen omdat je nog aan van alles ligt te denken wat je morgen zou moeten doen, dan kom je niet tot rust. Realiseer je dat dit nu geen zin heeft en maak een afspraak met jezelf dat als je in bed ligt je daar nu niet mee bezig bent.

8. Doe een ontspanningsoefening

Deze korte oefening brengt je weer bij jezelf en zorgt dat je hoofd leeg wordt. Ook goed om deze te doen als je halverwege de nacht wakker wordt.

Heb je moeite met deze houding omdat je billen niet rusten op je voeten, doe daar dan een kussentje onder.
Dit geldt ook voor je hoofd. Komt je hoofd niet op de grond, maak dan gebruik van een kussen.
Of strek je armen voor je uit als dit prettiger voelt.

9. Zelfhypnose

Hierbij nog een oefening om in slaap te komen.
Ga met je aandacht naar je voeten en blijf hier ook bij tijdens deze oefening. Let op: de kracht ligt ‘em vooral in de herhaling.

Zeg dan tegen jezelf:

  • Ik ontspan mij steeds dieper en dieper. Bij elke uitademing ontspan ik mij steeds dieper en dieper.
  • Mijn gedachten worden steeds trager en trager. Steeds trager en trager.
  • Ik laat alle gedachten los, ik hoef nergens meer een te denken. Ik laat alle gedachten los en ontspan mij steeds meer en meer.
  • Ik ben heel erg moe. Ik word steeds moeër en moeër.
  • Ik kan nergens meer aan denken, ik kan niet meer denken, ik geef mij over aan de slaap.

Maak het niet te ingewikkeld, het gaat erom dat je maar een paar zinnetjes in je hoofd hebt die je makkelijk kunt onthouden. Nogmaals de kracht ligt vooral in de herhaling.

10. Natuurlijk slaapmiddel

Kom je dan nog niet in slaap, maak dan gebruik van een natuurlijk slaapmiddel zoal melatonine (5 mg). Overleg dit met je huisarts want dit middel mag je niet gebruiken als je hartklachten hebt! Of gebruik een combinatie van valeriaan, hop en kamille. Vaak te koop bij een willekeurige drogist of anders een natuurwinkel.

Waar het vooral om gaat is GEEF JE OVER  aan de slaap, laat het gebeuren. Je hoeft er eigenlijk niets voor te doen.